Communiceren na de scheiding hoe doe je dat?

De communicatie over en tijdens hun echtscheiding loopt tussen ex-partners vaak stroef. Wanneer de echtscheiding definitief is, blijft het voor co-ouders essentieel om te blijven communiceren.

Duidelijke afspraken maken is dus de boodschap! Het zal essentieel zijn om het spreken met elkaar terug aan de vatten en ervoor te zorgen dat de communicatie goed verloop. Dit is in het belang van een ieder en bij uitstek in het belang van de kinderen.

Maar wanneer wordt er gecommuniceerd over de kinderen? Eens per week of dagelijks? Hoe en waar gaan jullie in gesprek? Face tot face in een cafeetje tussen beiden woonsten in of mailen jullie? Is Whatsapp hiervoor niet makkelijker?

En over wat moet het nu juist gaan? Kunnen jullie het hebben over dagdagelijkse bezorgdheden of gaat het enkel over cruciale zaken? Wat zijn dan weer die cruciale zaken? …

Het is duidelijk dat deze vragen voor iedereen anders zijn en ook op een verschillende manier kunnen worden ingevuld. De punt-kom bemiddelaar kan jullie helpen om jullie communicatie in goede banen te leiden en samen met jullie te kijken naar wat belangrijk is.

Jullie zijn dan wel ex-partners, maar blijven immers samen de ouders van jullie kinderen!

Het opstellen van een ouderschapsplan kan jullie helpen om de onderlinge communicatie in goede banen te leiden. Hierover kunnen in een ouderschapsplan onder meer volgende items worden opgenomen:

Regelmatig overleg:

  • Via welk medium? : Face-to-face? Heen-en-weer schriftje? Email? Telefoon? Whatsapp?
  • Is er een verschil in communicatie tussen dagdagelijkse berichten of hoogdringende mededelingen (medische problemen, opvoedings- of gedragsproblemen, …)?

Uitgebreid overleg:

  • Worden er vooraf formele overlegmomenten aangaande specifieke thema’s ingepland schoolkeuze, studies, gezondheid, vrijetijdsactiviteiten)?
  • Om de 4 maanden een uitgebreid overlegmoment?

Wat met bijzondere situaties?

  • Speciale dagen;
  • Familiebijeenkomsten en -feesten;
  • Ziekte (van kind en/of ouder);
  • Speciale maatregelen opgelegd door de overheid (quarantaine, …)

Over welke zaken wordt de andere ouder geïnformeerd?

  • Dagdagelijks nieuws over het verblijf bij de andere ouder,
  • Schoolprestaties;
  • (moeilijk) gedrag;
  • Gezondheid (medicatie, opvolging door arts, …)
  • Vriendjes / liefjes
  • Vrijetijdsactiviteiten (hobby’s, gebruik van tv en internet, om hoe laat thuis, …)
  • Bijzondere noden van de kinderen

Hoe verloopt het contact met de school?

  • Aanwezigheid oudercontact;
  • Rol plus-ouder
  • Wat bij een meningsverschil?

Contacten met sportclubs en jeugdclubs

  • Hoe en door wie worden de contacten met sportclubs en jeugdclubs gelegd en onderhouden?

Bij onderlinge meningsverschillen:

  • Wat spreken jullie af om de kinderen niet of zo min mogelijk te betrekken bij een (opkomend) conflict?
  • Bij wie kunnen jullie te raden gaan bij een conflict (bemiddelaar, vertrouwenspersoon, …)?

Uiteraard wordt dit plan op maat van de ouders geschreven en aangepast aan hun noden en aan de noden van hun kinderen.

Ondertussen bestaan er ook verschillende apps die ouders én kinderen de mogelijkheid bieden om dagdagelijks te plannen en met elkaar te communiceren. Zo is er ‘Heppee’ (www.heppee.com) en heeft een onderzoeksteam van de UA de gratis app ‘KIT’ (Keep In Touch) ontwikkeld.

Een goede communicatie is en blijft immers essentieel en biedt veel duidelijkheid. Het is dan ook belangrijk om hierbij stil te staan en de krijtlijnen ervan uit te schrijven.

Lieve Vriens

Lieve Vriens

Als erkend bemiddelaar begeleid ik jullie bij moeilijkheden, discussies en conflicten die in een familie spelen, zowel in de privé-sfeer als in het bedrijf. Mijn expertise ligt in het bemiddelen rond  kantelmomenten, zowel tijdens het leven als bij afscheid.